2013. július 1-jétől lépett hatályba hazánkban az a szabályozás, mely bevezette a megtett út arányában felszámított elektronikusan működő és üzemeltetett útdíjszedési rendszert, amely az autópályák, autóutak és főutakat érintő, összesen 6500 km hosszú útszakaszra vonatkozik az ország területén és alapvetően befolyásolja a közúti áruszállítást (Zsombik L. 2013).
A rendszer kompatibilis az Európai Elektronikus Útdíj Szolgáltatással (European Electronic Toll Service–EETS), (https://ec.europa.eu/transport/themes/its/studies/european-electronic-toll-service_en2021) és a megtett úttal arányos díjfizetés mértéke függ a használatba vett út kategóriájától, a gépjármű kategóriájától és környezetvédelmi besorolásától is. (https://www.hu-go.hu/articles/article/a-rendszer-bevezeteserol2021). A rendszer üzemeltetője a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.), (https://www.nemzetiutdij.hu2021), amely egyúttal felel az útdíjszedői és az egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok ellátásáért. Az Elektronikus Útdíjszedési Rendszer központi honlapja a www.hu-go.hu linken keresztül érhető el. Publikációnkban célul tűzzük ki annak vizsgálatát a teljesség igénye nélkül, hogyan hatott az útdíjszedési rendszer bevezetése a mikrovállalati működésre, árufuvarozási tevékenységre?
Anyag és módszer.
A rendszer bevezetésekor a jogalkotó indokolása számos, a nemzetgazdaságra gyakorolt pozitív hatásokat emelt ki. A rendszer bevezetésének legfőbb indoka a közúthálózat üzemeltetésével összefüggő költségvetési terhek csökkentése.